.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نامه اعتراضی مطبوعات گلستان به مدیران ارشد استان



حضرت‌ آيت الله نورمفيدي نماينده محترم ولي فقيه در استان گلستان
جناب آقاي محمودزاده استاندار محترم استان گلستان
مجمع نمايندگان محترم مردم استان گلستان در مجلس شواري اسلامي

با سلام و احترام
ضمن تبريك فرار رسيدن سي‌امين سالگرد پيروزي با شكوه انقلاب اسلامي ايران، بسيار متاسفيم از اينكه به‌جاي بيان دستاوردها ناگزيريم از مشكلات عديده‌اي كه اين روزها به دليل ضعف مديريت در دستگاه فرهنگي استان، گريبانگير مطبوعات گرديده و بسياري از آنان را در آستانه‌ي تعطيلي قرار داده است، سخن بگوييم.
مسئولان ارجمند! يقينا شما نيز با ما هم عقيده‌ايد كه در دنياي امروز وجود رسانه‌ها و مطبوعات پويا، از پيش نيازهاي ضروري توسعه پايدار مي‌باشد. تاثيرگذاري ، مهندسي افكار عمومي، ارتقاء سطح فرهنگ جامعه و توزيع اطلاعات از كاركردهاي مهم مطبوعات است.
حتي كشورهايي كه بيش از يك قرن سابقه‌ي فعاليت رسانه‌اي به صورت حرفه‌اي نيز دارند، همچنان راهكارهاي ويژه‌اي را براي رشد و بالندگي مطبوعات كشورشان به كار مي‌گيرند و البته موضوع حمايت از مطبوعات به‌ عنوان يكي از ابزارهاي مهم آگاهي بخشي به جامعه در قوانين جمهوري اسلامي نيز لحاظ شده است.
اما غمگينانه بايد گفت روشن نيست به چه علت متوليان فرهنگ‌ وارشاد اسلامي استان گلستان؛وظيفه هدايتي و حمايتي خود را رها كرده و صرفا به بحث نظارت بسنده نموده‌اند. در حاليكه انتظار مي‌رفت با توجه به نوپايي و غير صنعتي بودن استان و عدم وجود حاميان مالي بخش خصوصي (اسپانسر)، چتر حمايتي حداقلي خود را بر مطبوعات محلي بگسترانند. متاسفانه امروز ارتفاع ديوار بي‌اعتمادي بين دو طرف آنقدر بلند شده كه حتي امكان گفت و شنود را از ميان برداشته است.
آنچه در سطور فوق آمده آنگاه بيشتر مورد تعجب واقع مي‌شود كه وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديركل مطبوعات و خبرگزاريهاي داخلي همواره بر حمايت از مطبوعات محلي بويژه مطبوعات استان گلستان تاكيد ورزيده‌اند.
مطبوعات محلي استان مانند ساير مطبوعات، با طي مراحل قانوني تاسيس و با رعايت قوانين و مقررات كشور و موازين شرعي و در راستاي خط مشي و سياستهاي اعلام شده‌ي خود علي‌رغم اقتصادي نبودن حرفه‌ روزنامه‌نگاري مشغول انجام رسالت خطير اطلاع رساني به جامعه در جهت توسعه‌ي استان مي‌باشند و به بركت انقلاب اسلامي بزرگ ملت ايران مواضع سياسي متفاوتي را اتخاذ كرده و ضمن وفاداري به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و انعكاس خدمات و فعاليتهاي قواي سه گانه كشور، انتقاد از كاستي‌ها و بيان ضعفها و سوء مديريتها را نيز حق خود مي‌دانند.
بزرگواران محترم! كمابيش در جريان مشكلات مربوط به مطبوعات محلي استان مي‌باشيد و در مناسبتهاي مختلف اين مسائل از سوي مديران مطبوعات به اطلاع مسئولان ذيربط رسانده شده است،لكن بخشي از آن، كه ناباورانه مي‌رود تا سبب به تعطيلي كشانده شدن مطبوعات و بيكاري تعداد زيادي از شاغلين مستقيم و غيرمستقيم اين حوزه شود، به شرح زير به استحضار مي‌رسد:
1ـ كاهش 60 درصد ي يارانه حمايتي مطبوعات گلستان
1/1ـ تعيين ميزان يارانه‌ي حمايتي مطبوعات در هر استان به عهده‌ي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي در آن استان مي‌باشد.
2/1 ـ يارانه حمايتي مطبوعات براساس بررسي كارشناسي و احصاء حداقل هزينه‌ها، قبل از سال 1386 به ميزان 10 الي 12 هزار نسخه لحاظ مي‌گرديد.
3/1ـ باتوجه به تاكيد وزير محترم فرهنگ وارشاد اسلامي نه تنها سقف يارانه‌ي حمايتي مطبوعات محلي در استانهاي كشور كاهش نيافت بلكه در موارد متعددي تا 3 برابر نيز افزايش پيدا كرد.
4/1ـ از نيمه دوم سال 86 در استان گلستان رقم حمايتي مذكور (10الي12 هزار) به دو هزار نسخه(6/1 يارانه قبلي) تقليل يافته، با پيگيريهاي به عمل آمده و تاييد وزرات ارشاد ، درنهايت به 6000 نسخه رسيد.
5/1ـ علاوه بر كاهش شمارگان حمايت؛ بايد از كسر صفحات آگهي نيز نام برد ( كه مجموعا كاهش 60 درصدي يارانه را منجر شده است)
6/1ـ با بررسي‌هاي صورت گرفته، حداقل هزينه‌هاي توليد و انتشار هر شماره يك نشريه در استان گلستان (نظير حق‌الزحمه تحريريه و خبرنگاران، عكاس، صفحه‌آرا، تايپ، سردبير، اجاره دفتر، مدير دفتر، بهاء آب و گازو تلفن وبرق، پست، بيمه، خريد و استهلاك تجهيزات اداري، چاپخانه و...) بين 700 تا 900 هزار تومان (با توجه به نوع چاپ و تورم كاغذ و وسايل چاپ در بازار) برآورد مي‌شود.
حال آنكه يارانه اختصاص يافته به مطبوعات گلستان براي هر شماره حدود 150 هزار تومان مي‌باشد. در صورتي كه در قبال ارائه خدمات فرهنگي به جامعه و دولت و چاپ آگهي‌هاي دولتي و ثبتي با نازل ترين قيمت( تا يك چهارم تعرفه واقعي)، انتظار مي‌رود ، مثل سنوات گذشته، حداقل 50% هزينه‌ها از محل يارانه تامين شود. ‌
7 /1 ـ در كنار همه‌ي موارد فوق الاشاره وقتي به رقم 50 ميليارد توماني اعتبار تخصيص يافته در سال 87 بودجه دولت در حمايت از مطبوعات كشور و سهم حدود 100 ميليون توماني كل مطبوعات استان گلستان،( معادل يك پانصدم كل يارانه در كشور!!) توجه مي‌كنيم، عدم اجراي عدالت بيشتر به چشم مي‌آيد.

2 ـ عدم برگزاري دوره‌هاي آموزشي روزنامه نگاران با توجه به وعده‌هاي مكرر و نياز مبرم مطبوعات استان به عنوان يكي از وظايف سازماني و هدايتي فرهنگ و ارشاد اسلامي
3ـ عدم برگزاري جشنواره‌ي مطبوعات محلي
4ـ عدم تعامل و نشست‌هاي مشترك با مديران مسئول و نهادهاي صنفي به منظور بررسي نقاط قوت و ضعف كه منجر به رشد كمي و كيفي مطبوعات مي‌گردد.(علي‌رغم قول برگزاري نشستها در هر 45 روز يكبار)
5 ـ عدم بكارگيري مسئولان و كارشناسان خبره در بخش مطبوعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و تغيير مداوم آن كه منجر به بروز زيان دو سويه مي‌گردد.
6 ـ صدور اخطارها و تذكرات مكرر غيرضروري و بعضا غيرقانوني (نظير ممنوعيت چاپ مطالبات صنفي فرهنگيان، آبهاي مرزي استان و...)
7 ـ عدم پاسخگويي مناسب به مطالبات اصحاب مطبوعات (نظير ابهام در مورد هديه رئيس جمهوري، عدم پاسخگويي مسئولان ذيربط در حضور استاندار و...)

عالي جنابان محترم! در پايان، با توجه به وضعيت بغرنج مطبوعات استان(كه از ذكر برخي از آنها جهت جلوگيري از اطاله‌ي كلام خودداري مي‌نماييم) از شما بزرگوران خواستاريم در اسرع وقت براي رفع بحران به وجود آمده در مطبوعات استان و جبران خسارات وارده و احقاق حقوق روزنامه‌نگاران تمهيداتي بيانديشيد.
بديهي است اشخاص يا مديران مسبب اين وضعيت بايد نسبت به عملكرد خود به مسئولان كشور و مردم استان پاسخگو بوده آثار ، عوارض و خسارات مادي و معنوي بحران مطبوعات متوجه آنان مي باشد. گفتني است در صورت مرتفع نشدن مراتب فوق؛ حقوق مطبوعات استان درپيگيري خواستهاي به حق خود از طرق مقتضي ديگر محفوظ خواهد بود.//15/11/87
با تشكر و احترام
15 بهمن 1387
رونوشت:
ـ دفتر مقام معظم رهبري جهت استحضار
ـ جناب آقاي دكتر محمود احمدي‌نژاد؛ رئيس جمهور محترم جهت استحضار و صدور اوامر مقتضي
ـ جناب آقاي دكتر لاريجاني؛ رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي جهت استحضار
ـ جناب آقاي دكتر صفار هرندي؛ وزيرمحترم فرهنگ و ارشاد اسلامي جهت استحضار و صدور اوامر مقتضي
ـ جناب آقاي ملكيان؛ معاون محترم مطبوعات و تبليغات وزرات فرهنگ وارشاد اسلامي جهت استحضارو صدور اوامر مقتضي
- جناب آقاي پرويزي؛ مدير كل محترم مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي
- مدير كل محترم اطلاعات استان گلستان جهت استحضار
ـ جناب آقاي منتظري؛ مديركل فرهنگ وارشاد اسلامي استان گلستان جهت استحضار


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.075 seconds.